دکتر الهام قلی پور / بارداری و زایمان / غربالگری در دوران بارداری
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

غربالگری در دوران بارداری

یکی از کارهای بسیار مهمی که قبل از تولد نوزاد انجام آن بسیار ضروری است انجام غربالگری در دوران بارداری می باشد. انجام این آزمایش باعث شده تا والدین از هر گونه نقایص مادرزادی نوزاد خود اطلاع یابند. این نقایص شامل سندروم داون، تریزومی و سایر اختلالات ژنتیکی است.

اما یکی از نکات بسیار مهم در خصوص انجام غربالگری در دوران بارداری این است که نمی توان با انجام این آزمایش به طور کامل نقص مادرزادی را تشخیص داد چرا که تنها با انجام این کار می توان گفت که آیا جنین در معرض خطر مشکلات ژنیتکی قرار دارد یا خیر.

انواع غربالگری های دوران بارداری

معمولا انجام غربالگری های دوران بارداری به صورت آزمایش خون و سونوگرافی انجام داده می شود. که در زمان مراجعه به پزشک با بررسی سن بیمار و سوابق ژنتیکی او، بررسی می شود و با توجه به تمامی این موارد می توان گفت که آیا جنین در معرض هر گونه نقص مادرزادی قرار دارد یا خیر.

آزمایشات غربالگری در بارداری از انواع مختلفی برخوردار هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی کروموزم ها برای سندروم داون و سندروم پاتائو

برری نقص لوله عصبی

بررسی نقایص مادرزادی مانند مشکلاتی قلبی یا کلیوی

همانطور که در ابتدای این بخش اشاره شد غربالگری در بارداری به دو شکل سونوگرافی و آزمایش خون انجام می شود که هر کدام از این آزمایشات به منظور هدف خاصی انجام می شوند.

حالا شاید این سوال را بپرسید که قبل از تولد جنین چه زمانی می بایست غربالگری را انجام داد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت انجام آزمایشات غربالگری در دوران بارداری معمولا یکبار در ابتدای سه ماه اول بارداری و دیگری در سه ماه دوم بارداری انجام می شود.

بیشتر بخوانید=> دیابت در بارداری

غربالگری سه ماه اول بارداری

انجام این غرباگری در هفته یازده تا سیزده بارداری می باشد که شامل آزمایش خون و سونوگرافی nt است.

تشخیص سندرم داون: یکی از اختلالات شایع کروموزمی سندروم دارون می باشد که به دلیل اضافه بودن یک کروموزم در جفت کروموزم رخ می دهد.

یکی از مهم ترین علت بروز این مشکل ازدواج فامیلی می باشد به همین منظور بهتر است تا قبل از ازدواج زوجین یک آزمایش ژنتیک انجام دهند تا از بروز هر نوع مشکلی جلوگیری شود.

سونوگرافی nt: با انجام سونوگرافی nt می توان مایع پشت گردن جنین را مورد بررسی قرار داد. در حالت کلی می توان گت که یکی از اهداف مهم این آزمایش بررسی اختلالات کروموزمی جنین مثل سندروم داون می باشد.

غربالگری سه ماه دوم بارداری

مناسب ترین زمان انجام این غربالگری در هفته پانزدهم تا شانزدهم بارداری می باشد. انجام غربالگری سه ماه دوم بارداری تنها شامل آزمایش می باشد ولی در بعضی از مواقع به منظور کنترل بیمار سونوگرافی نیز تجویز خواهد شد.

نکته: زمانی که نتیجه آزمایش سندروم داون در آزمایش اول مثبت بوده باشد و در صورت نداشتن هیچ نوع مورد مشکوکی لزومی به انجام آن نیست ولی نقطه مقابل آن اگر در آزمایش مورد مشکوکی وجود داشته باشد می بایست مجددا آزمایش انجام شود.  

آزمایش آلفا فیوپروتئین: تنها آزمایش در سه ماه دوم بارداری می باشد که برای انجام آن از مادر خون گرفته می شود. هدف از انجام این آزمایش بررسی مشکلات مربوط به سیستم گوارش یا عصبی جنین می باشد.

غربالگری در سه ماه سوم بارداری

انجام این غربالگری شامل سونوگرافی آنومالی می باشد که به طور معمول در هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود. با انجام این سونوگرافی می توان هر گونه مشکلات مروبط به آناتومی جنین را بررسی و تشخیص دارد.

طبق بررسی های انجام شده معمولا اگر هر سه مرحله آنومالی که مادر انجام می دهد نرمال باشد به احتمال 95 درصد جنین شما سالم است ولی یکی از نکات بسیار حائ اهمیت این است که این آزمایشات تنها به سه مورد از سندروم ژنتیکی می پردازد و با توجه به این موضوع نمی توان گفت که جنین حتما سالم است. چرا که جنین در طول دوره بارداری در حال رشد است و ممکن است در همین دوران مشکلاتی برای او ایجاد شود.

نکته: یکی از نکات بسیار مهمی که در طول دوران بارداری باید به آن توجه کنید انجام غربالگری ها می باشد پس حتما در دوران بارداری خود تحت نظر یک دکتر زنان خوب باشید.

سوالات متداول

کلام آخر

هدف از نگارش این مقاله توضیح کامل و جامعی در رابطه با انجام غربالگری در دوران بارداری بود که به طور کامل مراحل و نوع سونوگرافی شرح داده شد. ولی توجه داشته باشید که انجام غربالگری در دوران بارداری اهمیت بسیار بالایی دار چرا که تضمین کننده سلامت جنین است. پس با توجه به این موضوع برای اطمینان از سالم بودن حتما به یک دکتر زنان خوب مراجعه کنید.

برچسب ها:

دکتر الهام قلی پور

دکتر الهام قلی پور فارغ التحصيل از دانشگاه شهيد بهشتى در رشته های پزشک عمومی و متخصص زنان، زایمان و نازایی است و در بخش زنان بیمارستان شفا ساری فعالیت می کند.
مقالات مرتبط
زایمان سزارین در ساری

زایمان سزارین در ساری

ما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص نحوه انجام زایمان سزارین برای شما صحبت کنیم ولی در ابتدا توضیح مختصری در خصوص این نوع زایمان به شما خواهیم داد. زمانی که مادر کودک خود را به دنیا می آورد با آغوش...

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در واقع یکی از شایع ترین نوع بیماری های مقاربتی در خانم ها و آقایان می باشد، حتی شنیدن اسم این بیماری نیز نگرانی های بسیار زیادی را در افراد به همراه خواهد داشت. ابتلا به این ویروس در هر...

بارداری خارج رحمی

بارداری خارج رحمی

در حالت طبیعی بارداری از طریق تخمک لقاح که به دیواره رحم متصل می شود اتفاق می افتد. اما در بارداری خارج رحمی (ectopic pregnancy) تخمک ها در محلی به غیر از رحم رشد می کنند. اغلب اوقات رشد این تخمک ها...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button