دکتر الهام قلی پور / جراحی زیبایی زنان / علائم دیابت در بارداری و درمان آن
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

علائم دیابت در بارداری و درمان آن

میزان قند خون خانم ها در دوران بارداری ممکن است افزایش داشته باشد که با عنوان دیابت بارداری (CDM) آن را می شناسند. بروز چنین عارضه ای در هفته های 24 تا 28 بارداری ایجاد می شود. ابتلا به دیابت در دوران بارداری به این معنا نیست که شما قبلا به دیابت دچار شده اید یا اینکه بعد از بارداری خود به این بیماری دچار می شوید اما توجه داشته باشید که داشتن قند در دوران بارداری ممکن است احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد و از همه مهم تر اگر به موقع تشخیص و روند درمانی آن پیش گرفته نشود احتمال ابتلای جنین به قند خون بالا و همچنین عوارض جدی در دوران بارداری وجود خواهد داشت.

دیابت در بارداری

علائم نشان دهنده دیابت در بارداری

از جمله علائم نشان دهنده دیابت در بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاری دید

خستگی

تشنگی بیش از اندازه

افزایش ادرار

داشتن حالت تهوع

کم شدن وزن

چه افرادی به دیابت بارداری مبتلا می شوند؟

ابتلا به بیماری دیابت زمانی که چربی های اطراف شکم بیش از اندازه زیاد باشند افزایش پیدا می کند. علاوه بر آن موارد زیر نیز در ابتلا به بیماری دیابت تاثیر گذار هستند.

  • خانم هایی که فرزند قبلی آن ها بیش از 4 کیلوگرم بوده است.
  • سابقه معلویت در خانواده را دارند.
  • سابقه ابتلا به دیابت را داشته اند.
  • افراد بالای 25 سال
  • خانم هایی که سابقه سقط مکرر یا زایمان جنین نارس داشته اند.
  • خانم هایی که مبتلا به سندرون تخمدان پلی کیستیک یا بیماری های مرتبط با مقاومت انسولین هستند.
  • خانم های چند قلو باردار هستند.

در صورتی که مبتلا به دیابت بارداری باشید لازم است تا حتما آزمایش تست گلوکز یا GTT انجام دهید که نحوه انجام آن طی دو مرحله است. در مرحله اول لازم است تا آزمایش به صورت ناشتا انجام شود در محله دوم بایستی مقداری قند مصرف شود و بعد از گذشت مدتی مثلا حدود 1 ساعت بعد مجدد از وی آزمایش گرفته می شود.

بعضی از مواقع ممکن است به دلیل استرس جواب تست گلوکز مثبت باشد و با انجام تست های مکرر ممکن است نتیجه آن نرمال شود. با بروز چنین شرایطی می توانید با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت های بدنی به درمان خود کمک کنید.

زمانی که تمامی این موارد رعایت کردید لازم است تا مجدد آزمایش قند خون با دوز متفاوتی نسبت به آزمایش اول را انجام دهید این آزمایش در طی سه مرحله انجام داده شود بعد از آن می توان دیابت در بارداری را به طور قطعی تشخیص داد.

بعضی از افراد هستند که جواب آزمایش دوم آن ها نشان می دهد که به دیابت بارداری مبتلا نیستند ولی در مقابل هستند افرادی که در آزمایش دوم نتیجه دیابت بارداری آن ها مثبت می شود.

بیشتر بخوانید=> غربالگری دوران بارداری

راه های پیشگیری از ابتلا به دیابت در دوران بارداری

اگر سابقه ابتلا به دیابت را دارید می تواند با انجام برخی از فعالیت های فیزیکی یا رعایت یک رژیم غذایی مناسب از ابتلا به بیماری دیابت در دوران بارداری پیشگیری کنید از دیگر روش های پیشگیری عبارتند از:

  • ایجاد تغیراتی در سبک زندگی
  • مصرف منظم وعده های غذایی
  • نداشتن تحرک کافی در روز
  • کاهش استرش  اضطراب در طول روز
  • داشتن پیاده روی در طول روز به مدت 30 دقیقه
  • انجام ورزش های مناسب در طول روز

هدف از کنترل قند خون در دوران بارداری

توجه داشته باشید که کنترل قند خون یکی از مهم ترین مسائلی است که در دوران بارداری لازم است تا حتما مورد بررسی قرار بگیرد چرا که می تواند از بروز بعضی از شرایط پیشگیری کند این موارد عبارتند از:

  • کاهش سقط مکرر
  • کاهش زایمان زودرس
  • کاهش نارسایی های مادرزادی در جنین
  • کاهش عوارض و خطرات مروبط به مادر و جنین
  • کاهش خطر رشد بیش از اندازه در نوزاد  

سوالات متداول

کلام آخر

ما در این نشته قصد داشتیم تا در رابطه با اهمیت دیابت در بارداری و روش های تشخیصی آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم توجه داشته باشید اگر بعد از انجام آزمایش تشخیص داده شد که شما به دیابت بارداری مبتلا هستد لازم است تا حتما جهت درمان به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید چرا که چشم پوشی از این موضوع منجر به ایجاد خطراتی در آینده برروی جنین می شود.

برچسب ها:

دکتر الهام قلی پور

دکتر الهام قلی پور فارغ التحصيل از دانشگاه شهيد بهشتى در رشته های پزشک عمومی و متخصص زنان، زایمان و نازایی است و در بخش زنان بیمارستان شفا ساری فعالیت می کند.
مقالات مرتبط
لابیاپلاستی در بارداری

لابیاپلاستی در بارداری

لابیاپلاستی در بارداری موضوعی حساس است که به تغییر شکل و اندازه لابیاهای واژن مربوط می‌شود. این جراحی به دلایل زیبایی یا راحتی انجام می‌گیرد، اما در دوران بارداری به دلیل تغییرات فیزیکی و هورمونی،...

ورم بعد از لابیاپلاستی از علت تا درمان

ورم بعد از لابیاپلاستی از علت تا درمان

ورم بعد از لابیاپلاستی یکی از مشکلات متداول در این جراحی محسوب می شود که معمولاً به دلیل تجمع مایعات یا تحریک بافت‌ها در منطقه‌ی جراحی شده ایجاد خواهد شد. علائم و نشانه های اولیه ورم شامل درد، گرما...

پریود بعد از لابیاپلاستی و چالش های آن  

پریود بعد از لابیاپلاستی و چالش های آن  

پریود بعد از لابیاپلاستی می‌تواند با چالش‌های زیادی همراه باشد. لابیاپلاستی یا جراحی کاهش لبیا، عملی است که برای تغییر شکل یا اندازه لبیاهای مینور انجام می‌شود. دقت داشته باشید که پس از این جراحی،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button