دکتر الهام قلی پور / بیماری های زنان / همه چیز در مورد کولپوسکوپی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

همه چیز در مورد کولپوسکوپی

یکی از روش های دقیقی که به منظور معاینه ناحیه واژن و دهانه رحم به جهت بررسی بیماری انجام می شود، کولپوسکوپی نام دارد انجام این روش تشخیصی از طریق دستگاه مخصوصی انجام می شود. کولپوسکوپی را معمولا زمانی انجام می دهند که خانمی بعد از انجام تست پاپ اسمیر نتیجه تست او طبیعی نبوده است به همین خاطر برای بررسی های دقیق تر نیاز به انجام این تست است تا از این طریق بتوان دهانه رحم و بات های واژن را به طور کامل بررسی کرد.

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی این امکان را فراهم می کند تا پزشک دید کامل تری از ناحیه های داخلی اندام تناسلی داشته باشد تا از این طریق بافت های غیر طبیعی را تشخیص داده و نسبت به نمونه برداری های آزمایشگاهی اقدام نماید.

هدف از انجام کولپوسکوپی تشیخص سریع ضایعات پیش سرطانی و درمان آنها به منظور جلوگیری از سرطان دهانه رحم (سرویکس) است.

از جمله دلایل مهم انجام کولپوسکوپی رحم به شرح زیر می باشد:

از کولپوسکوپی در موارد زیر استفاده می شود و ممکن است در صورت مشاهده ناهنجاری ها در تست پاپ اسمیر یا معاینه لگن از کولپوسکوپی استفاده شود.

  • تشخیص زگیل تناسلی یا ویروس HPV
  • مشاهده تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم
  • مشاهده تغییرات پیش سرطانی در اطراف دهانه واژن
  • مشاهده تغییرات پیش سرطانی در بافت واژن
  • بدست آوردن اطلاعات در مورد دهانه رحم

نکات مهم پیش از انجام کولپوسکوپی

رعایت نکات و اقدامات لازم قبل از کولپوسکوپی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند همچنین باعث شده تا روند انجام کولپوسکوپی به خوبی انجام شود این اقدامات عبارتند از:

  • استفاده از داروهای واژینال
  • استفاده از تامپون
  • رابطه جنسی
  • دوش گرفتن

نحوه انجام کولپوسکوپی

کولپوسکوپی در مطب انجام داده می شود و به طور معمول مدت زمان انجام آن 10 تا 20 دقیقه است. در مورد نحوه انجام آن باید بگوییم که بیمار نیازی به بیهوشی کامل ندارد و تنها لازم است تا به پشت دراز کشیده و پاهای خود را دوطرف تخت معاینه قرار دهید انجام این تست همانند معاینات لگنی و تست پاپ اسمیر است.

بعد از دراز کشیدن بیمار از دستگاهی به نام کولپوسکوپ استفاده می شود که آن را در فاصله چند سانتی متری از ولو قرار داده و از اسپکولوم به منظور باز نگه داشتن دهانه رحم استفاده می شود تا دهانه رحم را به خوبی مورد بررسی قرار داد.

بعد اتمام تمامی این مراحل لازم است دهانه رحم پاک شده تا سلول های غیر طبیعی نمایان عکس برداری انجام شود. ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که پزشک برای جلوگیری از خونریزی از محلولی استفاده می کند که بعد از اتمام آزمایش ترشحات واژن رنگ آن تیره می شود.

عوارض و خطرات کولپوسکوپی

عوارض کولپوسکوپی بسیار نادر است اما ممکن است بعد از نمونه برداری عوارض زیر بوجود آید:

  • تب و لرز
  • درد لگن
  • خونریزی شدید بیش از دو هفته
  • عفونت، ترشحات زرد، بد بو و سنگین از واژن

در صورت وجود هر یک از این علائم باید فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید ببگوییم که انجام این تست در دوران بارداری نیز امکان پذیر است.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

در صورتی که همراه با کولپوسکوپی نمونه برداری نیز انجام شده باشد ممکن است بیمار به مدت 2 تا 4 روز درد داشته باشد که در این صورت می تواند از بروفن استفاده کند از جمله اقدامات مهم بعد از کولپوسکوپی عبارتند از:

  • توصیه می شود به مدت 24 ساعت از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • به مدت 2 هفته نباید چیزی داخل واژن خود نکنید.
  • به مدت 1 الی 2 هفته از دوش واژن یا تامپون استفاده نکنید.
  • در صورتی که نمونه برداری انجام شده است توصیه می شود تا بهبود یافتن دهانه رحم فعالیت های خود را محدود کنید.

هزینه کولپوسکوپی

هزینه کولپوسکوپی با توجه به اینکه آیا بیمار نیاز به نمونه برداری دارد یا خیر. با توجه به اینکه هزینه این تست در افراد مختلف متغیر است برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

این نکته را نیز باید گفت که چون این شیوه یه روش تشخیصی است بیمه بخشی از هزینه های آن را پوشش خواهد داد و این که چون کولپوسکوپی روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم است بیمه های تکمیلی آن را پوشش می دهد.

اگه ساکن ساری هستید می توانید برای انجام چکاپ و مشاوره به مطب دکتر الهام قلی پور متخصص زنان و زایمان در ساری مراجعه کنید.

سوالات متداول

کلام آخر

ما در این نوشته در مورد کولپوسکوپی نحوه انجام، کاربرد و بسیاری از موارد دیگر صحبت کردیم همانظور که گفته دشه انجام کولپوسکوپی به منظور بررسی سلامت دهانه رحم انجام داده می شود که لازم است تا حتما توسط جراح و متخصص زنان انجام داده شود چرا که با توجه به آشنایی کامل ایشان به دستگاه تناسلی عوارض و خطرات جراحی نیز صفر می رسد.

برچسب ها:

دکتر الهام قلی پور

دکتر الهام قلی پور فارغ التحصيل از دانشگاه شهيد بهشتى در رشته های پزشک عمومی و متخصص زنان، زایمان و نازایی است و در بخش زنان بیمارستان شفا ساری فعالیت می کند.
مقالات مرتبط
سرطان رحم از تشخیص تا درمان

سرطان رحم از تشخیص تا درمان

سرطان رحم از جمله بیماری های زنانه است که در چند ساله اخیر امار قابل توجهی از زنان به این بیماری مبتلا شده اند. دلیل و علت اصلی این نوع سرطان تا کنون ناشناخته باقیمانده است. اما با وجود این تفاسیر...

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی همیشه برای افراد سوال است و دقیقا نمی‌دانند که هر یک دارای چه علائمی هستند. این دو بیماری جنسی از نظر علائم و نمایان شدن بر سطح پوست متفاوت هستند و اگر شما این...

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که مبتلا به زگیل تناسلی هیچ گونه علائم ظاهری ندارند بنابراین اصول پیشگیری از زگیل تناسلی را باید همیشه و در تمام روابط خود رعایت نمائيد. ما در این نوشتار قصد داریم...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button