دکتر الهام قلی پور / جراحی زیبایی زنان / ورم بعد از لابیاپلاستی از علت تا درمان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

ورم بعد از لابیاپلاستی از علت تا درمان

ورم بعد از لابیاپلاستی یکی از مشکلات متداول در این جراحی محسوب می شود که معمولاً به دلیل تجمع مایعات یا تحریک بافت‌ها در منطقه‌ی جراحی شده ایجاد خواهد شد. علائم و نشانه های اولیه ورم شامل درد، گرما و قرمزی محل جراحی شده و … است که در طول زمان به طور طبیعی بهبود می‌یابد. استفاده از یخ، استراحت و داروهای ضد التهاب می‌تواند در کاهش علایم ورم بسیار کمک کننده باشد. از همین رو اگر ورم بعد از عمل خیلی شدید بود و علائم نگران کننده ای را به همراه داشت حتما هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید. در ادامه این نوشتار بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

علت ایجاد ورم بعد از لابیاپلاستی

علت ایجاد ورم بعد از لابیاپلاستی

علت ایجاد ورم بعد از جراحی لابیاپلاستی بنا به دلایل متعددی چون تجمع مایعات در منطقه‌ی جراحی، تحریک بافت‌ها و واکنش بدن به جراحی رخ می دهد. البته توجه داشته باشید که، خونریزی‌های کوچک در طی عمل جراحی نیز موجب تراکم مایعات در اطراف محل جراحی شده خواهد کرد که می تواند ورم بعد از عمل را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، واکنش بدن به جراحی نیز می‌تواند باعث ایجاد التهاب و تورم در منطقه‌ی جراحی شود که البته به طور طبیعی در فرآیند بهبودی برطرف می شود.

زمانبندی ورم پس از جراحی لابیاپلاستی

زمانبندی ورم بعد از عمل لابیاپلاستی به شرح زیر می باشد:

✳️ روزهای اول تا سوم

ورم در این مدت در بالاترین حد خود قرار دارد که در بعضی از مواقع هم بیشتر می شود، از همین رو استفاده از یخ و داشتن استراحت در طی این دوران می تواند بسیار کمک کننده باشد.

✳️ هفته اول

در هفته اول ورم همچنان وجود دارد اما به هیچ عنوان نگران کننده نیست و با گذشت زمان برطرف می شود داشتن احساس ناراحتی و حساسیت در این زمان کاملا طبیعی است.

✳️ هفته دوم تا چهارم

در هفته 2 تا 4 ورم به طور قابل ملاحظه‌ای کم تر شده است و ناحیه جراحی شده هم شروع به بهبودی می‌کند از همین رو فرد می تواند فعالیت‌های سبک را به تدریج انجام دهد.

✳️ ماه دوم به بعد

در این دوره، اکثر ورم‌ها از بین رفته ‌و ناحیه جراحی به حالت طبیعی نزدیک تر می شود.

هرچند که این زمانبندی عمومی است، اما هر فردی ممکن است واکنش متفاوتی به جراحی داشته باشد. رعایت توصیه‌های پزشک و پیگیری دقیق دستورات پس از جراحی می‌تواند به بهبود سریع‌تر و کاهش ورم کمک کند.

راه های کاهش ورم بعد از لابیاپلاستی

به منظور کاهش تورم بعد از بعد از عمل لابیاپلاستی روش های مختلفی وجود دارد که از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • استفاده منظم از یخ بر روی منطقه‌ی جراحی به‌مدت ۱۵-۲۰ دقیقه به ازای هر ساعت
  • استراحت کافی و اجتناب از فعالیت‌های سنگین و ورزشی شدید
  • مصرف داروهای ضد التهاب که توسط پزشک تجویز شده باشد.
  • استفاده از پوشش‌های فشاری (مانند بانداژ) برای کاهش تورم و ترشحات مایعات
  • پیگیری دقیق و نظارت توسط پزشک برای ارزیابی وضعیت بهبودی و اعمال تغییرات لازم در درمان.
  • بهتر است تا لباس های آزاد و گشاد بپوشید چرا که لابیا ها مستعد تحریک هستند.
  • برای نشستن بهتر است تا از بالش دونات استفاده نمایید تا از این طریق بتوان از ایجاد فشار به ناحیه جراحی شده هم جلوگیری کرد.
  • لازم است تا برای چند هفته به هیچ عنوان موهای ناحیه تناسلی خود را اپیلاسیون نکنید تا بهبودی هر چه سریع تر حاصل شود.
  • داشتن رابطه جنسی بعد از لابیاپلاستی برای چند هفته ممنوع است چرا که می تواند منجر به پارگی بخیه ها شود از همه مهم تر رابطه جنسی تجمع باکتری ها را بیشتر کرده و تورم را بیشتر می کند.

این اقدامات با همکاری و مشورت با پزشک معالج شما را در کاهش ورم پس از جراحی لابیاپلاستی کمک خواهند کرد.

سوالات متداول ورم بعد از لابیاپلاستی

آیا ورم بعد از جراحی طبیعی است؟

بله، ورم پس از جراحی لابیاپلاستی کاملاً طبیعی است که معمولاً در چند هفته اول کاهش می‌یابد که به هیچ عنوان نگران کننده هم نیست مگر اینکه همراه با علائمی مثل عفونت یا درد شدید همراه باشد.

آیا رژیم غذایی می‌تواند بر کاهش ورم بعد از لابیاپلاستی تأثیر گذار باشد؟

بله، مصرف مواد غذایی ضد التهابی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، آب کافی، و پرهیز از مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده می‌تواند به کاهش ورم کمک کند البته اجتناب از مصرف الکل و کافئین هم نقش بسزایی دارد.

ورم بعد از جراحی لابیاپلاستی چه مدت طول می‌کشد؟

ورم معمولاً در هفته اول بعد از جراحی به اوج خود می‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد. بیشتر ورم‌ها در مدت 3 تا 4 هفته کاهش می‌یابند، اما ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا تمام ورم‌ها از بین بروند و نتایج نهایی جراحی نمایان شود.

در نهایت….

همانطور که خواندید ورم پس از جراحی لابیاپلاستی یک عارضه کاملا طبیعی است که معمولاً در هفته اول به اوج خود می‌رسد و به تدریج طی 3 تا 4 هفته کاهش می‌یابد. پس در طی این مدت استفاده از یخ، پوشیدن لباس‌های گشاد، محدود کردن فعالیت‌های فیزیکی و مصرف داروهای تجویز شده می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. ولی اگر ورم با علائم نگران کننده‌ای مثل درد شدید، تب یا ترشحات غیرطبیعی همراه باشد باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرد.

برچسب ها:

دکتر الهام قلی پور

دکتر الهام قلی پور فارغ التحصيل از دانشگاه شهيد بهشتى در رشته های پزشک عمومی و متخصص زنان، زایمان و نازایی است و در بخش زنان بیمارستان شفا ساری فعالیت می کند.
مقالات مرتبط
لابیاپلاستی در بارداری

لابیاپلاستی در بارداری

لابیاپلاستی در بارداری موضوعی حساس است که به تغییر شکل و اندازه لابیاهای واژن مربوط می‌شود. این جراحی به دلایل زیبایی یا راحتی انجام می‌گیرد، اما در دوران بارداری به دلیل تغییرات فیزیکی و هورمونی،...

پریود بعد از لابیاپلاستی و چالش های آن  

پریود بعد از لابیاپلاستی و چالش های آن  

پریود بعد از لابیاپلاستی می‌تواند با چالش‌های زیادی همراه باشد. لابیاپلاستی یا جراحی کاهش لبیا، عملی است که برای تغییر شکل یا اندازه لبیاهای مینور انجام می‌شود. دقت داشته باشید که پس از این جراحی،...

لابیاپلاستی با لیزر در ساری

لابیاپلاستی با لیزر در ساری

لابیاپلاستی با لیزر یکی از روش‌های موثر برای اصلاح یا کاهش اندازه لب‌های بیرونی لابیا محسوب می شود. در این روش از انرژی لیزر استفاده می شود که می‌تواند ظاهر و عملکرد لابیا را کاملا بهبود ببخشد. دقت...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button