دکتر الهام قلی پور / بیماری های زنان / درمان قطعی سقط های مکرر

درمان قطعی سقط های مکرر

با گذشت زمان گرچه تکنولوژی توانسته پیشرفت های شگرفی در حوزه دانش پزشکی داشته باشد و همسو با آن علوم پزشکی نیز در زمینه تشخیص و درمان راه های جدید را یافته است، اما پدیده سقط مکرر جنین تا به این لحظه پا برجا مانده است.

برخی بانوان به دلیل تجربه یک سقط بیم ابتلا مجدد به آن را دارند، برخی دیگر نیز با وجود چندین بار بارداری هنوز نتوانسته اند صاحب فرزند شوند.

قطعا غایت هر ازدواجی را می توان تشکیل خانواده داست و این امر تنها با فرزند آوری ممکن خواهد بود. اما بسیاری از زوجین به دلایل گوناگونی پس از سپری کردن چندین سال هنوز موفق نشده اند طعم شیرین تولد فرزند را بچشند.

سقط جنین در حال حاضر برای جمع قابل توجهی از بانوان به وجود می آید، اما علت آن چیست؟ آیا راه درمانی وجود خواهد داشت؟

در ادامه این نوشتار با استناد به توضیحات دکتر الهام قلی پور متخصص زنان و زایمان در ساری به طور کامل پیرامون این پدیده مطالبی مختصر اما مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد:

سقط جنین چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی مختصر از سقط جنین ارائه دهیم باید بگوییم که سقط جنین در واقع مرگ جنین در داخل شکم مادر پیش از هفته بیستم بارداری است.

گاها مادران با مشاهده خونریزی تصور می کنند کودکشان سقط شده است. اما خونریزی تنها یک نشانه از نشانه های سقط جنین است. با این وجود توجه به این علامت بسیار مهم است. زمانی که خونریزی بدون باز شدن دهانه رحم باشد احتمال سقط جنین پایین خواهد بود، اما به وضعیت تهدید به سقط بدل خواهد شد که امکان سقط و یا ادامه بارداری در آن وجود خواهد داشت.

درمان قطعی سقط های مکرر

علت به وجود آمدن سقط مکرر در بانوان

یکی از بهترین متخصص زنان و زایمان در ساری اظهار داشت: اغلب سقط جنین ها به علت نابهنجاری های کروموزومی گزارش شده است. اما ابتلای مادر به بیماری خاص و یا نارسایی رشدی جنین نیز می توانند از عوامل مهم سقط جنین باشند.

این نکته حائز اهمیت است که سقط های پیشین مادر عاملی خواهند بود برای بارداری های ناموفق بعدی، بنابراین اگر مادر برای بار چندم پس از سقط های گذشته باردار می شود نیازمند مراقبت های ویژه خواهد بود.

از جمله مشکلاتی که می تواند منجر به سقط جنین در مادران شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ابتلا به اختلالات ساختاری رحم
  • ابتلا به اختلالات هورمونی
  • ابتلا به اختلالات کروموزومی
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • ابتلا به بیماری های خود ایمنی
  • اختلالات منجر به انعقاد خون

بیشتر بخوانید: درمان بی اختیاری ادرار

انواع سقط جنین

سقط جنین به لحاظ زمان بندی می تواند دارای انواعی باشد که در ادامه خواهید خواند:

• سقط جنین در ابتدای بارداری (سه ماهه اول)
  • سقط جنین دیر هنگام (بعد از سه ماهه اول)
  • سقط جنین مخفی (سقط جنین قبل از سونوگرافی)

چگونگی سقط جنین

گاها بانوان بدون داشتن پیشینه سقط جنین و یا سابقه خانوادگی از این پدیده بیم دارند. مادران باردار نیز به سقط جنین به عنوان چالش بارداری نگاه می کنند. بنابراین لازم است کمی درباره چگونگی و علائم این آن بیشتر بدانید:

اگر سقط جنین در هفته اول بارداری رخ دهد به مانند یک لکه بینی عادت ماهیانه خواهد بود. این لکه بینی با درد های عضلانی، خونریزی و گرفتگی ماهیچه ها همراه است. این علائم در طول زمان بیشتر نیز خواهد شد.

اما در صورتی که مادر در هفته های ششم به بعد باشد در صورت بروز علائم سقط جنین توسط پزشک، وی انجام سونوگرافی را توصیه کرده تا ضربان قلب جنین را بررسی کند.

در صورتی که پزشک ضربان قلب جنین را تایید کند خونریزی و علائم احتمالی پس از گذشت زمان برطرف خواهد شد. اما اگر اختلالی در ضربان قلب جنین رخ داده باشد باید از سونوگرافی با توجه به هفته بارداری استفاده کرد. در این میان ممکن است با آزمایش خون نیز سلامت جنین مورد ارزیابی قرار گیرد.

به یاد داشته باشید برخی ماردان نیز بی هیچ علامتی ممکن است با یک معاینه متوجه شوند که جنین خود را از دست داده اند.

بیشتر بخوانید: علت اصلی بروز عفونت واژن

عوامل تاثیر گذار بر سقط جنین

پیش از این درباره علل سقط جنین خواندید، اما برخی موارد وجود دارند که می تواند زمینه ساز بروز این پدیده شوند . این موارد عبارت اند از:

• سن مادر
  • سابقه خانوادگی سقط جنین
  • ابتلا به بیماری های مزمن
  • مشکلات دهانه رحم
  • مشکلات ژنتیکی
  • استعمال دخانیات
  • مصرف برخی داروها
  • مسمومیت های محیطی
  • وجود برخی مشکلات در پدر
  • اضافه وزن
  • انجام برخی آزمایشات تهاجمی
عوامل تاثیر گذار بر سقط جنین

آیا سقط مکرر جنین درمان شدنی است؟

زمانی که مادر با تجربه سقط مکرر جنین به متخصص زنان مراجعه می کند در صورت وجود سن بالای مادر و یا ابتلای وی به برخی بیماری ها لازم است آزمایشات مخصوص از او به عمل آید . در مواقعی پزشک برای لانه گزینی و پشتیبای رحم از بارداری ممکن است هورمون درمانی و درمان با هورمون پروژسترون را پیشنهاد دهد.

بنابراین ابتدا باید علت سقط جنین مشخص شود. برای مثال اگر سقط جنین ناشی از ابتلا مادر به عفونت باشد پزشک انجام جراحی هایی مانند هیستروسکوپی را برای درمان پیشنهاد خواهد کرد. ممکن است سقط جنین ناشی از اختلالات ساختاری رحم باشد که آن نیز در صورت درمان می تواند بارداری را ممکن سازد.

بنابراین در زمینه درمان سقط جنین شناخت و تشخیص علت سقط بسیار مهم است. با ارزیابی علت می توان بهترین راه درمانی را پیش گرفت. اما تنها نکته در این زمینه مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان است تا بتواند به طور دقیق علت سقط را تشخیص دهد.

سخن پایانی

گرچه در حال حاضر بسیاری از زوجین با مشکلات باروری و یا سقط جنین مواجه هستند، اما آمار بالای بهبود یافتگان را نیز باید در نظر گرفت. در عصر حاضر به دلیل پیشرفت های تکنولوژی، درمان های اثر بخشی در حیطه زنان و زایمان به وجود آمده است که توانسته برطرف کننده نیاز بسیاری از زوجین باشد.

بنابراین اولین گام برای درمان سقط مکرر جنین یافتن بهترین متخصص زنان و زایمان است.

اگر ساکن سازی هستید میتوانید با مراجعه به دکتر الهام قلی پور متخصص زنان و زایمان در ساری نسبت به درمان سقط های مکرر اقدام کنید.