دکتر الهام قلی پور / بیماری های زنان / خشکی واژن و درمان آن

خشکی واژن و درمان آن

صبحت های دکتر الهام قلی پور متخصص زنان، زایمان و نازایی در ساری:

خانم های بسیاری در اثر علل و عوامل متعددی دچار خشکی واژن می شوند که تجربه ناخوشایند را از رابطه جنسی برای شان رقم می زند. همینطور باعث می شود سطح کیفیت زندگی شان را کاهش یابد، هم چنین یک مشکل جدی و عارضه ای دردناک به شمار می رود که برای اکثر خانم های که تجربه بارداری و زایمان را دارند، رخ داده است که همواره باید قدر دان زحمات متخصصین و پژوهشگرانی بود که توانسته اند درمان های با حداقل میزان تهاجم و  به طور دائم برای این عارضه ارائه دهند.

در ادامه بیشتر به علل و درمان این بیماری می پردازیم تا با آشنایی با علائم و علل آن سریعاٌ به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنید تا بیشتر از این آزرده خاطرتان نکند.

علل بروز خشکی واژن

خشکی واژن چیست؟

به طور طبیعی در واژن رطوبتی وجود دارد که می تواند محیطی قلیای برای اسپرم فراهم کند تا اسپرم بتواند توانایی بارور ساختن را حفظ کند، این ترشحاتی که منجر به رطوبت واژن می شود می تواند دیواره واژن را نرم و روان کند و درد، اصطکاک در حین رابطه جنسی را به حداقل برساند.

وقتی عضلات دیواره مبهل خانم ها در اثر افزایش سن و کاهش ترشح هورمون استروژن،  نازک و خشک شوند، واژن از شرایط طبیعی خود خارج می شود. اصطلاحاٌ از چنین عارضه ای تحت عنوان خشکی واژن یاد می کنند.

اثرات خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن می تواند باعث ایجاد ناراحتی در نواحی واژن و لگن شود و دیگر علائمی را بروز دهد که فرد متوجه عارضه ی خود شود. این علائم عبارتند از:

• سوزش
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
  • درد با مقاربت
  • خونریزی سبک پس از مقاربت
  • عفونت های مجاری ادراری که از بین نمی روند یا امکان عود مجدد آن وججود دارد.
  • خارش واژن

هم چنین خشکی واژن می تواند باعث خجالت خانم ها در برابر شریک جنسی شان شود و یا حتی همین شرمساری باعث شود نتواند به راحتی برای درمان آن اقدام کنند که موضوعی است بس ناراحت کننده.

علت بروز این عارضه چیست؟

• کاهش ترشح هورمون استروژن
  • زایمان (طبیعی)
  • شیردهی
  • سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکلی یا هرگونه مواد مخدر صنعتی و سنتی
  • انجام تمرینات ورزشی سخت و نا درست
  • استرس بیش از حد
  • کهولت سن
  • دریافت دارو های خاص برای درمان بیماری های مانند: سرطان و انجام شیمی درمانی و پرتو درمانی منجر به خشکی واژن می شود.
  • داشتن جراحی های در ناحیه تناسلی، مانند برداشتن رحم و تخمدان ها
  • مصرف از قرص های جلوگیری از بارداری در خانم های جوان
  • مصرف داروهای ضد افسردگی
  • ابتلا به نوعی سندروم که باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود که وقتی بدن نتواند به بازاسازی خود بپردازد، بالطبع هورمون مربوطه به رطوبت دهی و روان کنندگی واژن نیز ترشح نمی شود و در نهایت به  خشکی واژن می انجامد.
  • عدم معاشقه و پیش نوازی قبل از رابطه جنسی منجر به خشکی واژن در حین بر قراری رابطه جنسی می شود.

بیشتر بخوانید: درمان بی اختیاری ادرار، درمان زگیل تناسلی

تشخیص این عارضه چگونه ممکن است؟

هرگونه سوزش، خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی، ارزش تماس با پزشک یا متخصص زنان را دارد. آن ها در مورد وضعیت و علائم مشاهده شده در شما سؤال خواهند کرد و باید بدانند که چه مدت این علائم را داشته اید و  همینطور چه چیزی باعث بدتر شدن یا بهتر شدن این علائم شده است.

پزشک، به صورت فیزیکی با استفاده از ابزار و تجهیزات مربوطه معاینه لگن را انجام می دهد و واژن را از نظر هرگونه ضعف و قرمزی بررسی می کند. این معاینه به تشخیص بالینی پزشک کمک می کند که تا چه حدی احتمال عارضه خشکی واژن وجود دارد. شاید عارضه ای دیگر همچون عفونت مجاری ادراری باشد. زیرا علائمی مشابه را تجربه خواهید کرد. پزشک همچنین ممکن است شما را برای انجام آزمایشات خونی، ادراری و تست پاپ اسمیر به آزمایشگاه ارجاع دهد، تا با بررسی نتایج به دست آمده از آزمایش ها به طور دقیق تری در خصوص چگونگی، چرایی و درمان خشکی واژن نظر دهد.

اثرات خشکی واژن

راهکار درمانی آن

در ابتدا به راهکاری ساده و ابتدایی مانند تغییر شرایط و سبک زندگی اکتفا می کنند. اگر درمان میسر نشد و بیماری در مرحله جدی تری قرار داشت، پزشک به دارو درمانی متوسل شده و با تجویز قرص به کاهش التهاب و درد ناشی از خشکی واژن کمک می کند، که در طول دوره مصرف درمان محقق می شود.

حتی می توان از طریق هورمون تراپی هم درمان را پیش برد، زیرا یکی از اصلی ترین علت خشکی واژن کاهش میزان ترشح هورمون استروژن است که می توانند با تزریق هورمون به بدن، عامل خشکی واژن را از بین ببرند و در نهایت عارضه بر طرف شود.

لیزر تراپی هم می تواند در درمان خشکی واژن موثر واقع شود، اما میزان تاثیر آن به نوع دستگاه و تعداد جلسات آن بستگی دارد.

چگونه از بروز خشکی واژن پیشگیری کنیم؟

• از دوش واژینال به شدت خودداری فرمایید.
  • از محصولان مراقبتی مانند کاندوم، ژل شست شوی با کیفیت و معتبر استفاده کنید.
  • رعای بهداشت دستگاه تناسلی
  • تعویض زود به زود لباس زیر های نخی
  • از ورود به وان یا استخر های عمومی اجتناب کنید.
  • از مواد غذایی که حاوی ویتامین و پروتئین هستند، مصرف کنید.

با استفاده از راهکار های درمانی ارائه شده می توانید برای همیشه از شر خشکی واژن خلاص شوید. این امر توسط بهترین متخصص زنان محقق می شود که در بخشی از درمان بیماری شما نقش به سزایی دارد.

صفحه اینستاگرام:

4 − سه =