دکتر الهام قلی پور / بیماری های زنان / تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی همیشه برای افراد سوال است و دقیقا نمی‌دانند که هر یک دارای چه علائمی هستند. این دو بیماری جنسی از نظر علائم و نمایان شدن بر سطح پوست متفاوت هستند و اگر شما این موارد را بدانید، قطعا می‌توانید تشخیص دهید که به کدام یک از آن‌ها دچار شده اید. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد این تفاوت ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در علائم

 تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در علائم 

همانطور که می دانید زگیل تناسلی و تبخال تناسلی دو بیماری جنسی هستند که معمولا از جانب افراد مبتلا، با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند اما در ماهیت و علائم متفاوت هستند. در بخش زیر، به برخی از این تفاوت ها اشاره کردیم.

✳️ علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی علائمی مانند خوشه ‌های صاف و برجسته روی پوست ناحیه تناسلی و یا اطراف آن ایجاد می‌کند. این زگیل ‌ها معمولاً رنگ پوست یا سفید هستند و می‌توانند به شکل گل کلم و پراکنده نیز ظاهر شوند اغلب بدون درد و دارای کمی خارش هستند.

گاهی اوقات زگیل ‌ها به صورت تک تک ایجاد می‌شوند و در بعضی موارد ممکن است به تعداد بیشتری و در محل‌های مختلف ظاهر شوند. توجه داشته باشید که این بیماری ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

✳️ علائم تبخال تناسلی

تبخال تناسلی علائمی مانند زخم‌ ها، حباب‌ ها یا آفت ‌های دردناک روی پوست تناسلی یا اطراف آن ایجاد می‌کنند که بیماران علائمی مانند خونریزی، سوزش، خارش و درد در منطقه تحت تأثیر تبخال ‌ها تجربه خواهند کرد، همچنین تبخال‌ها معمولاً به صورت حباب‌های مملو از مایعات شفاف یا یکدست ظاهر می‌شوند. در اکثر موارد، تبخال تناسلی ناشی از عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است.

باید بدانید که هر دو بیماری می‌توانند عفونت جنسی را از طریق تماس جنسی منتقل کنند اما دارای علائم و عوارض متفاوتی هستند. در صورت بروز هرگونه علائم تناسلی غیر معمول و مشکوک به بهترین متخصص زنان در ساری مراجعه داشته باشید.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی از نظر راه های انتقال 

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی از نظر راه‌ های انتقال را بشناسید تا بتوانید از ابتلا به این موارد پیشگیری کنید توجه داشته باشید که راه‌های اصلی انتقال زگیل تناسلی شامل رابطه جنسی، تماس مستقیم بین اعضای تناسلی و تماس مستقیم با زگیل ‌های موجود بر روی پوست تناسلی است. علاوه بر این، انتقال غیر جنسی زگیل تناسلی نیز امکان ‌پذیر است، از جمله از مادر به نوزاد در زمان تولد و تماس با اشیاء آلوده به ویروس HPV منتقل می شود.

در مقابل تبخال تناسلی از طریق تماس مستقیم با پوست یا مخاط منطقه تحت تأثیر عفونت انتقال می‌یابد. راه‌های اصلی انتقال تبخال تناسلی شامل رابطه جنسی و تماس با پوست یا مخاط آلوده به ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) و انتقال از مادر به نوزاد در زمان تولد است. انتقال تبخال تناسلی ممکن است حتی در صورت عدم وجود علائم بیماری (بیماری بی‌علامت) صورت بگیرد.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در راه های درمان 

در این بخش به راه های درمان این دو بیماری اشاره کردیم که بتوانید تفاوت بین آن ها را بهتر درک نمایید. 

درمان زگیل تناسلی معمولاً بر اساس شدت علائم و محل ظاهر شدن زگیل‌ها تعیین می‌شود. روش ‌های درمان زگیل تناسلی شامل استفاده از محصولات موضعی مانند پمادها، ژل‌ها و محلول‌ های از بین برنده زگیل، تخریب زگیل‌ ها با استفاده از روش ‌های نیمه تهاجمی مانند کرایوتراپی (مصرف مایع نیتروژن مایع برای از بین بردن زگیل‌ها)، لیزر درمانی و جراحی جزئی برای برداشتن زگیل‌ها است. برای درمان زگیل‌ها در مناطق داخلی مانند مهبل، روش‌ های درمانی مختلفی وجود دارد که توسط پزشک تعیین می‌شود.

تبخال تناسلی در حالت عفونت فعال، قابل درمان نیست و درمان در این مورد معمولاً به کنترل علائم و کاهش شدت حملات متوسط و طولانی‌ مدت تبخال‌ها متمرکز می‌شود. درمان تبخال تناسلی شامل مصرف داروهای ضد ویروسی مانند آنتی ‌ویروس‌ها می‌شود. این داروها معمولاً به صورت خوراکی مصرف شده و توانایی کاهش شدت علائم را دارند.

علاوه بر داروها، رعایت نکات خود مراقبتی مانند استفاده از آب ولرم برای تسکین علائم و پیشگیری از عفونت ثانویه، استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی و اطلاعات درست در مورد مدیریت عفونت می‌تواند مفید باشد.

سوالات متداول

تفاوت اصلی میان زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟

اصلی ترین تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در علامت های ظاهری است که یکی از آن ها با درد شدید و یکی دیگر کاملا بدون درد بر سطح پوست ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند.

آیا زگیل تناسلی و تبخال تناسلی قابل درمان هستند؟

بله، هر دو بیماری قابل درمان هستند اما در نحوه بهبود نیز تفاوت هایی دارند. با این حال، درمان تبخال تناسلی به دلیل ماهیت ویروسی آن، به تسکین علائم و کاهش شدت حملات متمرکز است علاوه بر آن بسته به شدت و مکان درمان می تواند کاملا متفاوت باشد.

آیا زگیل تناسلی و تبخال تناسلی از نظر عوارض تفاوت دارند؟

عوارض زگیل تناسلی و تبخال تناسلی متفاوت است. زگیل تناسلی معمولاً با علائمی مانند زگیل‌ ها یا قرمزی‌های کوچک روی اعضای تناسلی، مقعد، دهان و یا حنجره همراه است ولی علائم تبخال تناسلی شامل آفت ‌ها، زخم‌ ها در ناحیه تناسلی است که معمولاً دردناک و خارش‌آور هستند.

در نهایت….

در این مقاله با تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی آشنا شدید و دانستید که هر دوی آن ها دارای علائم و نشانه هایی بر سطح پوست هستند. این دو بیماری تقریبا روش های درمانی مختلفی را شامل می‌شوند ولی دقت داشته باشید که زگیل ها معمولا دیرتر بهبود می‌یابند همچنین سرعت انتقال در بیماری زگیل تناسلی نسبت به تبخال تناسلی بیشتر است از همین رو برای تشخیص بهتر این بیماری ها حتما به بهترین متخصص زنان مراجعه داشته باشید.

برچسب ها:

دکتر الهام قلی پور

دکتر الهام قلی پور فارغ التحصيل از دانشگاه شهيد بهشتى در رشته های پزشک عمومی و متخصص زنان، زایمان و نازایی است و در بخش زنان بیمارستان شفا ساری فعالیت می کند.
مقالات مرتبط
سرطان رحم از تشخیص تا درمان

سرطان رحم از تشخیص تا درمان

سرطان رحم از جمله بیماری های زنانه است که در چند ساله اخیر امار قابل توجهی از زنان به این بیماری مبتلا شده اند. دلیل و علت اصلی این نوع سرطان تا کنون ناشناخته باقیمانده است. اما با وجود این تفاسیر...

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که مبتلا به زگیل تناسلی هیچ گونه علائم ظاهری ندارند بنابراین اصول پیشگیری از زگیل تناسلی را باید همیشه و در تمام روابط خود رعایت نمائيد. ما در این نوشتار قصد داریم...

علت ابتلا به عفونت واژن

یکی از شایع ترین بیماری ها در میان خانم ها در واقع عفونت واژن است، اگر در ناحیه واژن ترشحات شیری رنگ مشاهده کردید هیچ نگران نباشد چرا که این یک موضوع کاملا طبیعی می باشد ولی حتما دقت داشته باشید اگر...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button