دکتر الهام قلی پور / بیماری های زنان / تشخیص زگیل تناسلی در زنان

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی

شاید تا چند سال گذشته عموم مردم به خصوص بانوان با این بیماری آشنایی نداشتند. اما همه چیز از یک برنامه تلویزیونی و معرفی این بیماری شروع شد. بانوان بسیاری به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره علائم و نشانه های این بیماری روزانه وارد مطب متخصصین زنان می شدند تا با بررسی علائم شبیه به آن از مبتلا نبودن به زگیل تناسلی مطمئن شوند.

شما چطور ؟ آیا شما این بیماری را می شناسید؟

توجه به بیماری های ناحیه تناسلی برای بانوان بسیار حائز اهمیت است. چرا که هر گونه بروز بیماری می تواند سلامتی این ناحیه و در مواقعی احتمال باروری بانوان در آینده را نیز تهدید کند. همچنین تشخیص زگیل تناسلی در زنان باید به موقع و توسط دکتر زنان خوب در ساری انجام شود.

بنابراین بر آن شدیم تا ضمن توضیح همه جانبه پیرامون این مسئله راه های درمانی آن را نیز بررسی کنیم. اگر با دیدن برخی علائم مشابه بیماری زگیل تناسلی بیم ابتلا به آن را دارید پیشنهاد می کنیم خواننده این نوشتار باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی از شایع ترین بیماری های جنسی به شمار می آید. این ویروس که به پاپیلومای انسانی نیز شهرت دارد، دارای انواع مختلفی است. نشانه این بیماری زائده های گوشتی شکل است که اطراف ناحیه تناسلی به وجود می آید . البته اگر افراد مبتلا به آن دارای روابط جنسی دهانی نیز باشند ممکن است در دهان نیز این علائم را مشاهده کنند.

لازم به ذکر است که این ویروس در میان افرادی که به ایدز مبتلا هستند شیوع بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: درمان بی اختیاری ادرار ، خشکی واژن و درمان آن

آنچه عامل اصلی انتقال این بیماری می دانند برقراری روابط جنسی است.نشانه های زگیل تناسلی

علاوه بر زائده های گوشتی که در بالا به آن اشاره شد، این بیماری دارای علائمی دیگری نیز است که در ادامه می خوانید:

• مشاهده توده بر سطح ناحیه تناسلی و یا غشاء مخاطی واژن
  • مشاهده زائده های گوشتی شکل روی پوست به صورت تکی یا خوشه ای
  • احساس وجود توده و دانه های گوشتی در دهان و گلو
  • بروز خارش و سوزش در نواحی درگیر
  • تجربه ادار توام با سوزش در صورت رشد زگیل در مجاری ادراری
  • بروز خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • احساس خستگی شدید

در برخی مواقع نشانه ها توسط بیمار قابل تشخیص نیست، در این صورت فرد می بایست برای دریافت تشخیص نهایی به پزشک مراجعه کند.

آیا زگیل تناسلی خطر آفرین است؟

برای بانوان ابتلا به این زگیل می تواند ابتلا به سرطان رحم و مهبل را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که اگر فرد از ابتلا به این ویروس اطمینان یافت، برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی سریعا راه درمانی را پیش گیرد.

توجه داشته باشید که ابتلا به این ویروس کشنده نیست، اما قابل انتقال است. به علت اینکه این بیماری در مواقعی عاری از نشانه بوده افراد باید در هنگام رابطه جنسی دستورات بهداشتی را رعایت کنند و به طور منظم برای ارزیابی سلامت عمومی تحت نظر پزشک باشند.

عوامل خطرساز ابتلا به زگیل تناسلی

از عوامل تاثیرگذار بر بروز زگیل تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افرادی که دارای چند شریک جنسی هستند.
  • افرادی که 12 تا 35 سال سن دارند.
  • افرادی که از مشروبات الکلی استفاده می کنند.
  • افرادی که از موارد مخدر استفاده می کنند.
  • افرادی که سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که به ایدز مبتلا هستند.
  • افرادی که به دیگر بیماری های آمیزشی مبتلا هستند.
  • نوزادانی که مادرشان به این ویروس مبتلا است.

یا ابتلا به زگیل تناسلی در دوران بارداری خطرناک است؟

• این بیماری در دوران بارداری شایع است. گاها ممکن است فرد با ابتلا به این بیماری به عفونت های ناحیه واژن نیز مکررا مبتلا شود. این بیماری می تواند در هنگام زایمان طبیعی اگر در نواحی دهانه واژن و مهبل رشد کرده باشد برای فرد دردناک باشد. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که هنگام خروج نوزاد از کانال رحم با برخورد به این زگیل ها نوزاد نیز به این ویروس مبتلا شود.
  • لازم به ذکر است این ویروس احتمال به وجود آرودن وضعیت خطرناکی به نام ” پاپیلوماتوز برگشت تنفسی ” را نیز خواهد داشت. با ابتلا به این بیماری دستگاه تنفسی کودکان درگیر شده و احتمال مسدود شدن راه تنفسی نیز وجود دارد.

آیا می شود از بروز زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

داشتن آگاهی کافی درباره این بیماری و نشانه های آن می تواند افراد را از ابتلا به آن محافظت کند. بنابراین در ابتدا باید رابطه جنسی محافظت شده داشته باشند و در مرحله بعد به محض رویت علائم مشکوک به متخصص زنان (بانوان) و متخصص مجاری ادراری (آقایان) مراجعه کنند.

لازم به ذکر است اگر بانوان به زگیل تناسلی با ریسک زیاد در ابتلا به سرطان رحم مبتلا هستند می بایست به طور مرتب برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنند و تحت نظر یک انکولوژیست باشند. اما در صورتی که به زگیل تناسلی با ریسک کم ابتلا به سرطان رحم مبتلا هستند بهتر است برای استفاده از واکسن اقدام کنند.

روش های تشخیص زگیل تناسلی

آیا می توان زگیل تناسلی را درمان کرد؟

در مورد درمان زگیل تناسلی واقعیت این است که تا کنون درمان مشخصی برای این بیماری شناخته نشده است. اما پزشکان می توانند با لیزر درمانی و یا استفاده از مواد شیمیایی زگیل های ناحیه تناسلی را از بین ببرند. البته که ممکن است پس از درمان، مجدد زگیل ها در آن ناحیه رشد کنند.

متخصصین زنان غالبا از روش هایی مثل فریز کردن ناحیه تناسلی و کوتر یا همان سوزان اقدام به حذف علائم این بیماری می کنند.

البته که راه آسان تری نیز وجود دارد که آن از بین بردن زگیل های تناسلی با دارو درمانی و استفاده از قرص ها و یا کرم های موضعی است.

توصیه پایانی

این نکته لازم به ذکر است که به علت اینکه این ویروس در اغلب مواقع از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل می شود و این امکان وجود دارد که فرد مقابل از ابتلا به آن بی اطلاع باشد، احتمال انتقال بیماری زیاد خواهد بود. بنابراین افراد باید در ایجاد رابطه جنسی محافظت شده دقت بسیاری داشته باشند.

اگه ساکن ساری هستید می توانید برای انجام چکاپ و مشاوره به مطب دکتر الهام قلی پور متخصص زنان و زایمان در ساری مراجعه کنید.

پانزده − چهارده =